Greitoji terapija, orientuota į sprendimus

Įprasta manyti, kad sudėtingai problemai reikia sudėtingo sprendimo, daugybės laiko ir didelių resursų. Tačiau netgi metų metus trunkanti psichoanalizė ne visada duoda gerų rezultatų. Kartais ji netgi perauga į priklausomybę nuo psichoterapeuto, kuris, kaip manoma, kiekvienu sunkesniu gyvenimo momentu privalo palaikyti už rankos.

Psichoanalizė, kaip žinome, orientuojasi į gilumines praeityje (dažniausiai vaikystėje) glūdinčias priežastis. Tačiau vien problemų analizė savaime nėra būdas atrasti tinkamus sprendimus, kaip gyventi šiandien ir rytoj. Taip, priežasčių suvokimas gali padėti nekartoti klaidų, atvedusių į problemą, bet to nepakanka.

Paaiškinsiu konkrečiau. Kai žmogus kalba apie savo problemą, apie tai, kokias jos priežastis mato, jis susitelkia į praeitį. Tai, kaip jis supranta savo problemą (praeities įvykius, savo ir kitų poelgius  etc.), lemia išeities paieškas ir tų paieškų sėkmingumą. Dažniausiai žmogus savo problemą supranta kaip tam tikrus savo (arba šeimos) trūkumus, netinkamus veiksmus, ir tai sukelia jam kaltės ir gėdos jausmus. Šie jausmai – galinga kliūtis kelyje į norimus pokyčius.

Kitaip tariant, tarp to, kaip žmogus aiškina savo problemą, ir to, ką daro, kad ją išspręstų, egzistuoja labai stiprus ryšys. Problemos supratimas veda prie konkrečių sprendimų tipų, ir atvirkščiai: tai, kaip jūs bandote spręsti savo problemą, diktuoja, kaip ją sau aiškinate…

Painu, sudėtinga, komplikuota. Todėl pabandykime paprasčiau. Tiesiog atidėkime pirmąją dalį – problemas, trūkumus, blogus poelgius ir praeitį – į šalį ir pakalbėkime apie sprendimus: apie ateitį, galimybes, ketinimus ir svajones. Laikas eina ne į praeitį, o į ateitį, mes gyvename į priekį, o ne atgal, todėl pabandykime pakalbėti ne „priežasčių kalba“, bet „sprendimų kalba“.

Pabandykime atrasti argumentus UŽ, o ne prieš gyvenimą.

Tikslas – užvesti ant kelio

 JAV dirbantys psichoterapeutai sutuoktiniai amerikietis Stivas de Šazeris (Steve de Shazer) ir korėjietė Insu Kim Berg (Insoo Kim Berg) sukūrė trumpalaikės šeimos psichoterapijos (1-3 susitikimai) metodiką. Jos esmė – orientacija į tikslą, į rezultatą, kokio nori pasiekti klientas. Trumpalaikės terapijos išskirtinumas tas, kad neskiriama daug laiko kapstymuisi po praeitį, bet sutelkiamas dėmesys į sprendimus. Metodas sparčiai plinta pasaulyje, daliai žmonių jis puikiai padeda. Tai nereiškia, kad jis kiekvienam iš mūsų garantuoja ilgą ir laimingą gyvenimą iki mirties. Orientuojamasi į labai konkrečius, realius, pasiekiamus tikslus. Žmogus tarsi lokomotyvas pastatomas ant teisingų bėgių, o toliau jau jis turi riedėti pats.

Metodo autorė psichoteraputė Insu Kim Berg teigia, kad kliento nereikia nuolat laikyti už rankos, nes jis ir pats žino, ką daryti. Jos žodžiais, nereikia perdarinėti žmogaus asmenybės – ji nėra bloga. Tereikia surasti, ką paspausti, kad jis imtų veikti savo naudai. „Daugelis psichoterapeutų susitelkia į tai, kas su žmogum negerai. Kaipgi tai gali jam padėti?“ – ne be pagrindo klausia autorė.

Kad būtų aiškiau, pateiksiu fragmentą iš vieno Insu Kim Berg interviu (www.psychotherapy.net). Jos pasiteiravo, kokiu klausimu ji pradėtų terapiją su žmogumi, norinčiu pakeisti savo charakterį, kuris jam trukdo užmegzti ir palaikyti gerus santykius su priešinga lytimi. Psichoterapeutė atsakė: „Aš paprašyčiau papasakoti apie geriausius buvusių santykių momentus. Kaip jums pavyko juos sukurti? Mes tai aptartume. Po to vėl paklausčiau: „Vadinasi, jūs žinote, kaip kurti gerus santykius?“

Pernelyg paprasta? Negi iš tiesų žinote..? Yra apie ką pamąstyti ir ko paklausinėti savęs…

Geras sprendimas – nebūtinai sudėtingas. Jis gali būti labai paprastas, kartais netgi nesusijęs su pačia problema. Kartais situaciją pakeičia pats paprasčiausias pokytis, nereikalaujantis daug pastangų. Jis netgi nebūtinai turi būti susijęs su problema.

Klausimai sau

 Trumpalaikės terapijos metu klientui pateikiami klausimai, skatinantys į problemą pažvelgti iš šalies, susitelkti į savo stipriąsias puses ir dirbti su turimais resursais.

Štai keletas iš jų:

 – Sutelkite dėmesį į tą savo gyvenimo laiką, kai jautėtės tvirti ir savimi pasitikintys. Įsivaizduokite, jog pabudote ryte, o jūsų problema stebuklingu būdu išsisprendė. Jos nėra. Kas pasikeis jūsų gyvenime? Kokie požymiai rodys, kad įvyko stebuklas? Detaliai apibūdinkite, ką darysite. Kokie žmonės jus sups? Kokius jausmus jausite?

– Įsivaiduokite, kad esate senas žmogus, sėdintis savo namo kieme ir prisimenantis nueitą gyvenimo kelią. Ši problema (kuri dabar jums neduoda ramybės) likusi toli praeityje. Po kokio posūkio, lemtingo momento viskas susitvarkė?

– Įsivaizduokite, kad žmogus, kuris mato jus dabar, sutinka jus po metų, kai savo problemą esate išsprendęs. Kokį įspūdį jam padarysite?

– Ar tarp jūsų kartos atstovų esama tam tikro progreso, sprendžiant panašaus pobūdžio problemas, palyginus su buvusia karta? Ką jūs padarėte, kad nekartotumėte savo tėvų klaidų ir neperduotumėte jų naujai kartai?

– Įsivaizduokite, kad pokyčiai, kuriuos jūs įgyvendinote savo gyvenime, tęsiasi. Kas naujo bus jūsų šeimos gyvenime po mėnesio, pusmečio, metų ir t. t.?

– Kas turi pasikeisti, kad jūsų artimieji pastebėtų, jog įvyko permaina? Ką pirmiausiai jie pastebės? Kas pirmas pastebės pokyčius?

3 pagrindiniai principai

 Taigi jūs turite visas plytas ir rąstus, bet jos išmėtytos aplink, todėl jūs nežinote, kaip jas surinkti ir kaip sudėlioti, kad pastatytumėte namą. Galima sakyti, jog trumpalaikės terapijos metodai padeda nusibraižyti namo statymo planą.

Trys pagrindiniai principai, suformuluoti Insu Kim Berg:

 1. Netaisykite to, kas nesulūžę.

Iš patirties jau žinote, kas jums tinka, o kas ne. Tose srityse, kur viskas gerai, nieko nekeiskite. Tegu tai būna jūsų rutina ir įprastas elgesys.

2. Darykite daugiau to, kas sekasi.

Deja, mes dažniausiai koncentruojamės į problemas – į tai, ko nemokame, negalime, neturime ir pan., tuo tarpu nelieka jėgų skirti dėmesio tam, ką galime, mokame, turime. Darykite tai, kas jums padeda, nepaisydami, kad kažkas mano (gal net ir jūs pats), jog tai neracionalu.

3. Jeigu kas nors neveikia, bandykite ką nors kita.

Dažnai problemų sprendimai neduoda laukiamų rezultatų, tačiau žmonės daro tą patį dar ir dar kartą. Netęskite to, kas neefektyvu. Ieškokite kitų būdų.

 Jurgita Dainauskaitė-Šileikienė, psichologė, meno terapeutė

Publikuota: http://psichika.eu/blog/greitoji-terapija-orientuota-%C4%AF-sprendimus/

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on VKShare on TumblrPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

You may also like...

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *